Sara Öhmans 7 tips för Instagram Stories - Instaview
18710
post-template-default,single,single-post,postid-18710,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,no_animation_on_touch,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Sara Öhmans 7 tips för Instagram Stories

Sara Öhman är konsult inom digital marknadsföring och har labbat mycket med Instagram Stories, både med sitt eget, kompisars och kunders konton. På sin hemsida delar hon med sig av en lista med ”7 tips för Instagram Stories”.

Nedan följer tipsen i sin helhet:

  1. Frekvens – Minst 10 om dagen för att både algon och dina följare ska se dig i flödet. Upp till 25 stories/dag ökar bara tittarantalet.
  2. Öppningsgrad – För att du ska hålla dig långt framme med din avatar och få personer att se att du lagt upp en story är det viktigt att de väljer att öppna din story direkt när de kommer in på Instagram. Därför behöver du se till att bygga en nyfikenhet kring vad du lägger upp.
  3. Story – För att bygga en nyfikenhet behöver du bygga ett narrativ kring dina Stories som gör att de som följer dig vill hänga med i din berättelse. Det gör du enklast genom att alltid bygga vidare och följa upp saker du delat, istället för att dela sporadiska inlägg om vad som är framför dig precis just nu.
  4. Variation – För att du ska bygga en nyfikenhet behöver du även variera ditt innehåll. Inte bara när det kommer till inom vilka ämnen du delar saker (ex träning, jobb, andra intressen) utan även formaten som video, stillbilder eller boomerangs.
  5. Öppenhet – Det allra lättaste sättet är att bygga innehållet på öppenhet i en grad du inte delar på andra ställen. Stories är ett mer ”intimt” medium där du kan bjuda dina följare ”behind the scenes”. För företag innebär det dela med av kontoret/lagret, för individer mer vardagliga tankar som andra kan känna igen sig i.
  6. Andra människor – Någonstans har vi alla en skvallertant i oss, och likt i andra sociala kanaler gillar vi att socialisera. Vi vill också inte bara veta vad andra gör utan även vem de gör det med. Att få med andra i din story är också ett sätt att bygga nyfikenhet kring vad du gör.
  7. Humor – Glimten i ögat, underhållande och med självdistans. Vi tittar för att det är lättsamt och pepp fungerar mycket bättre än emo.
Joacim Lundin
joacimlundin@gmail.com

Skapare av Instaview, en plattform för att porträttera svenskar på Instagram.