Intervju med Martin Bohm - Instaview
18706
post-template-default,single,single-post,postid-18706,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-14.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Intervju med Martin Bohm

Titta inte för mycket på vad andra gör, det kan kväva kreativiteten, försök lyssna på hjärtat och känn efter vad som ger dig något som människa att fotografera.

Martin Bohm är en 25 år gammal fotograf som bor i Västerås. Han driver eget företag och frilansar som fotograf inom en hel del olika områden, allt från dagspress och mode till interiör och reklam. När Martin bytte linje på gymnasiet var han tvungen att ta ett sabbatshalvår, då hade han praktik på ett fotolabb och kom för första gången i kontakt med foto i alla dess former, vissa utövade det som hobby, vissa använde det som konstform och vissa jobbade med det, vissa fotade analogt och vissa digitalt. Under praktiken fick Martin mycket tid till att fotografera på egen hand och experimentera, samtidigt som han kunde få goda tips och råd från de mer erfarna fotograferna. Han fortsatte att fotografera när han började skolan igen och när Martin sedan fick chansen att jobba på lokaltidningens ungdomsredaktion från och med andra året på gymnasiet var han fast och visste att detta var något han ville jobba med. Och det har Martin gjort sen dess. Han skulle säga att han är självlärd, med ovärderliga tips från andra fotografer då såklart, då den mesta kunskapen kommit genom “trial and error”. Martin pluggade även en distanskurs på New York Institute of Photography men om han ska vara ärlig så lärde han sig ingenting särskilt från den, det kändes som att den ledde in folk i ett enkelspårigt tänk snarare än att uppmuntra till att tänka utanför boxen. När han inte fotograferar producerar Martin musik och DJ:ar, går nattpromenader och pratar om filosofiska tankar kring livet, universum och mänskligheten.

NÄR BLEV DU INTRESSERAD AV FOTOGRAFERING?
Jag fick en engångskamera av mamma och pappa när vi var på semester i Paris en gång, trots den fantastiska staden och ett besök på Disneyland ville jag enbart jaga duvor och fotografera dem, varenda bild innehöll en grå och suddig boll som knappt gick att urskilja och en ovetande person hade knappat gissat på semesterbilder från Paris. När jag var ännu mindre såg jag gärna världen genom ett cyklop, en kikare eller genom ett fönster, jag tror att jag tidigt fick en förkärlek till att se världen genom något annat än bara ögonen, för att placera mig i ett perspektiv där jag kunde se saker inifrån snarare än utifrån.

VAD UPPSKATTAR DU MEST MED DIG SJÄLV SOM FOTOGRAF?
Jag uppskattar att känslorna finns där och talar hela tiden, att de väger tyngre än tekniken. Jag kommer förmodligen aldrig att vara den vassaste teknikern eller ta de mest perfekta bilderna men för mig är känsla och empati det allra viktigaste, även när jag tittar på andras bilder. Jag uppskattar också att folk har lätt att känna sig avslappnade kring mig, det underlättar enormt när man inte jobbar med professionella modeller utan fotograferar människor som inte är så kameravana för t.ex. dagspress eller bröllop.

VAD VILL DU FÖRMEDLA MED DINA FOTON?
Det har gått i perioder vad jag känner att jag vill förmedla men sen något år tillbaka känns mångfald, allas lika värde, normbrytande och normalisering av allas unika individualitet viktigast. Mina senaste projekt har visat den lilla människan i det stora samhället och det utanförskap man kan känna om man inte följer strömmen med tanke på alla tydligt uppmålade stereotyper som finns. Jag vill att folk ska känna igen sig, och att det ska kunna hjälpa dem med sin självacceptans, precis som jag försöker hjälpa mig själv genom skapandet.

VAD HAR DU FÖR UTRUSTNING?
Jag använder mig av en Sony A7RIII samt en A7RII tillsammans med Sony-objektiven 24-70/2,8 + 35/1,4 + 55/1,8 + 90/2,8 Macro. När jag plåtar mode eller privat föredrar jag min analoga Leica M6 tillsammans med Summicron 35/2,0. På festival eller sena nätter föredrar jag min analoga kompaktkamera från Minolta som jag fyndade för 9 kr.

VILKEN ÄR DIN BÄSTA FOTOUPPLEVELSE?
Svårt att välja endast en, så många olika upplevelser har varit ovärderliga. Men en av de finaste minnen jag har är när jag besökte en vän i Los Angeles. Jag har alltid fotograferat mycket när jag rest men på denna resa kändes det som att den sanna glöden verkligen tändes, vi träffade så många fantastiska människor och växte både kreativt och personligt. All tid man spenderat på att försöka pusha sig till att hitta “sin egen stil” kändes så övertänkt och onödig, här föll bitarna på plats utan ansträngning som om man äntligen var redo. Jag började se på ljus som en känsla och inte ett verktyg.

FILMAR DU NÅGOT?
Ja, mer och mer. De flesta kameror har ju även en filmfunktion så det har fallit sig naturligt att ändå experimentera lite med den. Två av mina bästa vänner har tillsammans duon Anwai och jag fick göra deras första musikvideo för några år sedan, då kunde jag ingenting och var inte särskilt intresserad. Nu på senare tid har jag börjat intressera mig på riktigt för hur film skapas då jag insett att det inte utesluter foto utan snarare öppnar en ny dimension för kreativitet och känsloförmedlande. Klippning tycker jag särskilt mycket om, där kan man verkligen sätta helt olika känslor på materialet beroende på hur det används.

RESER DU MYCKET?
Jag har generellt rest ganska mycket under min uppväxt men de senaste åren har jag prioriterat att försöka stanna längre tid på färre ställen istället för att resa runt så mycket, t.ex. i Los Angeles men främst Barcelona där jag bott ungefär ett och ett halvt år. Tycker verkligen om att möta nya människor och se olika kulturer men det kan ofta bli för mycket intryck om jag inte får ha någon form av fast bas när jag är hemifrån.

VAD FOTOGRAFERAR DU HELST?
Människor av alla dess unika slag intresserar mig allra mest, gärna med inslag av mode och lite mörker. Som tidigare nämnt, den lilla människan i det stora samhället. Jämfört med t.ex. naturbilder känner jag att jag får ut så mycket mer av mitt skapande när det finns någon på andra sidan kameran som också ger energi och uttryck, då blir det aldrig likadant två gånger.

VARIFRÅN KOMMER DIN INSPIRATION?
Inspirationen dyker upp lite här och var i livet, ofta får jag idéer genom saker i vardagen, allt från ett trafikljus som lyser rött, musik, arkitektur eller olika känslor jag har. Självklart inspireras jag också av andra fotografer och konstnärer på t.ex. Instagram men jag har upptäckt att det lätt kan bli ett överflöd av inspiration, vilket kan leda till idétorka och en känsla av otillräcklighet, om man enbart följer personer som sysslar med samma sak som en själv.

VILKET ÄR DITT FAVORITFOTO SOM DU LADDAT UPP PÅ INSTAGRAM?

VAD ÄR HISTORIEN BAKOM BILDEN?
Denna bild är från min resa till Los Angeles, 2016, som jag nämnt tidigare. Jag och min kompis Daniel utforskade staden och just denna kväll hamnade vi i Koreatown. Planen var att hitta någon trevlig koreansk restaurang att käka på men denna lysande skylt lockade oss istället till en amerikansk-italiensk pizzeria med ett oväntat MMA-tema. Maten var inte särskilt bra men det var skylten. Man fick egentligen inte fotografera där inne så när vi ätit upp plåtade vi snabbt och drog sedan vidare. Bilden har blivit en av mina absoluta favoriter, jag är verkligen en sucker för neon. Senare samma kväll hamnade vi på en fest i Beverly Hills, hos en trevlig svensk filmregissör, det var en riktigt bra dag.

HUR SER DIN REDIGERINGSPROCESS UT?
Det beror på vilken typ av uppdrag det gäller men för personliga projekt gillar jag att leka med toner som inte till 100% behöver stämma med verkligheten. Jag gör urval i Photo Mechanic och redigerar sedan bilden till 95% i Camera Raw. Jag föredrar en naturlig och sann bild av hur människor ser ut så endast i ett fåtal fall kräver bilden ytterligare retusch i Photoshop. Jag är allergisk mot sneda horisonter och linjer så mest tid läggs nästan på att räta ut perspektivet på bilden, och färger/toner då såklart.

VAD BETYDER INSTAGRAM FÖR DIG?
Instagram har betytt väldigt mycket för mig, det har varit en plattform där man enkelt kan hitta likasinnade människor för att inspireras av men främst göra samarbeten med. Jag skulle nog gissa på att jag träffat 75% av alla modeller/stylister/märken/make up-artister genom Instagram. När jag bodde i Barcelona och ännu inte lärt mig språket så bra var det lätt att gilla och nätverka på just Instagram vilket också ledde till några betaljobb. Även idag får jag lite förfrågningar från folk som hittat mig på Instagram, det är en bra plattform för att visa sin portfolio.

HUR KOMMUNICERAR DU MED DINA FÖLJARE?
I huvudsak genom bilderna såklart, men jag försöker också att anpassa min captions för att passa känslan i bilden. I övrigt svarar jag alltid på kommentarer och DM samt visar intresse om någon ber mig om råd eller vill visa bilder. Jag minns ju hur ovärderligt det var för mig i början att få vara i kontakt med folk som bryr sig och inte enbart vill dölja sitt “hemliga recept”.

NÄMN NÅGRA KONTON SOM INSPIRERAR DIG!

VAD SER DU FÖR TRENDER INOM FOTO IDAG?
Positiva trender som mindre hudretusch och större variation på modellers utseende, etnicitet och storlek inom mode, tyvärr är det forfarande en lång väg kvar att gå så det är viktigt att bibehålla detta. Filmlook känns väldigt trendigt, tycker det är snyggt och tusen gånger bättre än HDR så inget mig emot, använder det själv ibland.

Negativa trender som prylhets. Uppdaterade kameror och nya modeller släpps bara oftare och oftare och många fokuserar på prylar och teknik istället för att förmedla känslor. Jag har också bra utrustning men hade tyckt att det var lika kul, om inte roligare, att tvingas fota ett uppdrag med enbart en engångskamera.

VAD BRINNER DU FÖR?
Att utvecklas som medmänniska hela tiden, utforska universum och att skapa utifrån mina känslor för att överleva. Måste även tillägga neon och färgat ljus, det har blivit otroligt viktigt den senaste tiden.

HAR DU SÅLT NÅGOT AV DINA FOTON SOM DU HAR PÅ INSTAGRAM?
Hade en utställning med mina favoritbilder på konstmuseet, då såldes några. I övrigt finns några av mina bilder snart att köpa i en nystartad printshop.

VAR BRUKAR DU PRINTA DINA FOTON?
På Lindkvist Fotolab i Västerås, det var där jag hade min praktik och där som fotointresset föddes på riktigt. De printar med hjärta och är allihopa fantastiska människor. Det är också där jag framkallar all min film.

BRUKAR FÖRETAG KONTAKTA DIG FÖR SAMARBETEN?
Det händer då och då, nu senast kom jag i kontakt med ett nystartat klädmärke tack vare Instagram. Jag fick äran att fotografera deras lookbook.

VAD ÄR DIN FOTODRÖM?
Förut var jag mer säker, just nu vet jag inte exakt vad drömmen är, försöker ta det som det kommer och uppnå små mål i taget. Att få skapa fritt och hålla en hög kreativ nivå även på betaluppdragen är ett delmål iaf, samt att folk ska boka mig för att jag är jag och inte bara för att jag är fotograf.

HUR GÖR DU BACKUP AV DINA FOTON?
Jag kör backup på dubbla hårddiskar på kontoret och har även en tredje kopia av dessa på annan ort ifall värsta tänkbara skulle hända.

HAR DU VARIT PÅ NÅGON INSTAMEET?
Jag vet inte om man kan kalla det officiellt Instameet men när jag bodde i Barcelona så träffade jag upp några fotografer jag lärde känna genom Instagram ett par gånger per månad för att göra små utflykter där vi fotograferade och snackade om skapande.

HAR DU PRESTATIONSÅNGEST?
Definitivt, på gott och ont. Ibland kan man känna sig otillräcklig och inte komma undan från att jämföra sig själv med andra men oftast får det mig att utvecklas, vilja bli bättre och pusha mig själv längre framåt.

HUR SER DIN FRAMTID UT?
Den kan se ut hur som helst, det är det som både skrämmer mig och gör mig otroligt exalterad. Så länge nära och kära, skapande och lugn finns med mig får det gärna bli precis som det blir.

VILKA ÄR INSTAGRAMS STYRKOR OCH SVAGHETER?
Som tidigare nämnt så är det ju en fantastisk plattform för att nätverka, upptäcka nya inspirationskällor och hitta samarbeten på men jag tycker tyvärr att de håller på att skjuta sig själv i foten genom de nya algoritmerna som tar bort det organiska i det. De ändrar ett koncept där användarna och skapande stått i fokus och där alla är lika tillgängliga till ett koncept där de som redan är populära får ta ännu mer plats och det blir allt svårare för mindre aktörer att synas om man inte tar till medel som att betala för sponsrade inlägg, annonsering eller köpta likes/följare. Väldigt tråkigt tycker jag, Instagram ger mig inte samma kreativitetsboost och vilja till att fotografera idag som tidigare.

VILKA APPAR, TJÄNSTER OCH WEBBSIDOR ANVÄNDER DU FÖRUTOM INSTAGRAM FÖR ATT NÅ UT MED DITT FOTOGRAFERANDE?
Generellt är jag rätt dålig på att marknadsföra mig själv och jag lägger mer tid på skapandet än att nå ut med materialet, något jag absolut måste jobba på. Men förutom Instagram har jag också en Facebook-sida, en sida på Vimeo för rörlig bild samt en egen hemsida/portfolio.

VAD KAN DU GE FÖR UPPMANING ELLER TIPS TILL ANDRA FOTOGRAFER OCH INFLUENCERS PÅ INSTAGRAM?
Titta inte för mycket på vad andra gör, det kan kväva kreativiteten, försök lyssna på hjärtat och känn efter vad som ger dig något som människa att fotografera. Kort och gott, var dig själv och var ärlig.

TACK SÅ MYCKET FÖR ATT DU VILLE VARA MED MARTIN!

Joacim Lundin
joacimlundin@gmail.com

Skapare av Instaview, en plattform för att porträttera svenskar på Instagram.