Intervju med Jakob Granqvist - Instaview
18076
post-template-default,single,single-post,postid-18076,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Intervju med Jakob Granqvist

Fokusera på en grej och gör den jävligt bra!

Jakob Granqvist driver Nordica Photography tillsammans med sin kollega Cole Roberts. Han är baserad i Stockholm och jobbar heltid som bröllopsfotograf, dock med majoriteten av jobb utomlands. Den korta historien om hur allt började är att Jakob och Cole träffades när de pluggade marknadsföring på Umeå Universitet. De blev vänner, och några år senare upptäckte de båda intresset för fotografi. Jakob och Cole lärde sig att fota på var sitt håll, och vid 2009 flyttade Jakob över från Stockholm till Vancouver, där Cole bodde, för att starta Nordica. Jakob bodde i Vancouver i dryga tre år innan han flyttade tillbaka till Stockholm. Cole är nu baserad i Gävle men de jobbar fortfarande en hel del i Kanada, och av deras bröllop är cirka 80% utanför Sverige i dagsläget.

NÄR BLEV DU INTRESSERAD AV FOTOGRAFI?
Ganska sent i livet. Jag har alltid haft en visuell sida – gillat skapande och design – men det var inte förrän runt 23 års ålder som jag hittade kameran. Jag hade ett jobb på en marknadsavdelning och de behövde någon som tog hand om in-house-fotande. Ingen annan var intresserad så jag ställde upp, och “the rest is history” som det heter.

VAD UPPSKATTAR DU MEST MED DIG SJÄLV SOM FOTOGRAF?
Jag tycker mej ha ett ganska bra öga för komposition, och vet vad som är ett bra foto och vad som inte är det. Jag är ganska tålmodig och väntar ofta in bilder. Dock är jag långt ifrån fullärd och har många sidor att förbättra.

VAD VILL DU FÖRMEDLA MED DINA FOTON?
En känsla. Som bröllopsfotograf berättar jag en historia om dagen, och målet är att de som inte var närvarande på bröllopet ska känna hur det var att vara där, inte bara se hur det såg ut.

VAD HAR DU FÖR UTRUSTNING?
Fujifilm GFX, XT-2, X-Pro2 och ett gäng fasta gluggar.

VILKEN ÄR DIN BÄSTA FOTOUPPLEVELSE?
Det är svårt att välja en, men en topp tre kunde bestå av att fota brudpar i Maasai Mara, Kenya, att plåta bröllop i de häftiga landskapen på Nya Zeeland, och att uppleva Lofoten med en kamera när det är som vackrast.

FILMAR DU NÅGOT?
Nej.

RESER DU MYCKET?
Ja, majoriteten av alla bröllop är utomlands så det blir många timmar på flygplatser.

VAD FOTOGRAFERAR DU HELST?
Har inte tid att plåta annat än bröllop just nu. När jag är ledig lämnar jag helst kameran hemma för att kunna slappna av.

VARIFRÅN KOMMER DIN INSPIRATION?
Från att uppleva nya platser. Resande är en stor del av vår affärsmodell och att fota i nya miljöer vecka efter vecka ger oändligt med inspiration.

VILKET ÄR DITT FAVORITFOTO SOM DU LADDAT UPP PÅ INSTAGRAM?
Alla foton gör sig inte lika bra på Instagram, men det här är en favorit:

VAD ÄR HISTORIEN BAKOM BILDEN?
Vi hade egentligen plåtat klart porträtten för dagen och körde mot en strand där paret skulle träffa resten av familjen för att avnjuta lite champagne i skymningen. När vi körde längs de slingrande vägarna på Lofoten så blev ljuset plötsligt helt magiskt och vi stannade till vid första bästa plats. Sen var det bara att plåta järnet.

HUR SER DIN REDIGERINGSPROCESS UT?
Sedan ett par år outsourcar vi all redigering, vilket innebär att jag gör ett urval av alla bilder efter bröllop, skickar en Lightroom-katalog med dessa till redigeraren och får tillbaka densamma en vecka eller två senare redigerad. Därefter går jag igenom allt en gång till för att försäkra mej om att allt är som det ska och för att göra eventuella finjusteringar på bilderna. Sen exporteras allt till JPEG och levereras till kund.

VAD BETYDER INSTAGRAM FÖR DIG?
Instagram är tillsammans med vår hemsida det främsta marknadsföringsverktyget, så det betyder självfallet en hel del. Vi är hyfsat etablerade nu, så vi skulle väl klara oss utan Instagram också men vi får en hel del jobb direkt från Instagram fortfarande, så det är definitivt en värdefull kanal.

HUR KOMMUNICERAR DU MED DINA FÖLJARE?
Främst via stories.

NÄMN NÅGRA KONTON SOM INSPIRERAR DIG!

VAD SER DU FÖR TRENDER INOM FOTO IDAG?
Den trend jag hoppas vinner i längden är att ett bra fotografi är ett bra fotografi, oavsett plats och tid.

VAD BRINNER DU FÖR?
Att kombinera passionen för fotografi med att skapa ett välmående företag.

HAR DU SÅLT NÅGOT AV DINA FOTON SOM DU HAR PÅ INSTAGRAM?
I princip alla foton vi lägger upp är privata bröllopsbilder så vi säljer inte dessa till tredje part.

VAR BRUKAR DU PRINTA DINA FOTON?
Printar tyvärr alldeles för lite. Plåtar just nu mest polaroider i privata sammanhang, just för att få något fysiskt och inte samla fler gigabytes på hårddiskar.

BRUKAR FÖRETAG KONTAKTA DIG FÖR SAMARBETEN?
Det händer. Det ska dock till en hel del för att vi ska lägga in annat i vår feed.

VAD ÄR DIN FOTODRÖM?
Ett bröllop i Indien ligger högt upp på listan.

HUR GÖR DU BACKUP AV DINA FOTON?
Har en NAS på kontoret, och alla bilder i trippla upplagor både i hemmet och på kontoret. På resande fot ser jag till att alltid ha en kopia av de foton jag tagit på mej. Lämnar aldrig jobb på hotellrum eller dylikt.

HAR DU VARIT PÅ NÅGON INSTAMEET?
Nej. Gick på en del “Tweetups” när Twitter var hett för ett antal år sen, men inga Instameets än så länge.

HAR DU PRESTATIONSÅNGEST?
Inte direkt. Vi har en homogen kundgrupp numera och jag vet att så länge jag gör mitt bästa och jobbar hårt, så kommer kunderna att bli nöjda med bilderna. Sen är jag alltid lite nervös innan jobb, men det ska man vara och det hoppas jag att jag alltid kommer att vara.

HUR SER DIN FRAMTID UT?
Alltid svårt att sia i, men just nu så siktar vi på att fortsätta i samma spår. Utöver bröllop anordnar vi också en konferens för bröllopsfotografer, Way Up North (www.wayupnorth.co) och just nu går mycket av vår tid till att planera det.

VILKA ÄR INSTAGRAMS STYRKOR OCH SVAGHETER?
Styrkorna för oss som använder det professionellt är, i likhet med andra onlinekanaler, att du kan nå ut till i princip vem som helst med ditt material. Svagheten som jag ser det är att det börjar bli lite ointressant. Reklamen tar över mer och mer, algoritmen är inte 100%-ig och innehållet är till stor del skräp.

VILKA APPAR, TJÄNSTER OCH WEBBSIDOR ANVÄNDER DU FÖRUTOM INSTAGRAM FÖR ATT NÅ UT MED DITT FOTOGRAFERANDE?
Facebook, och vår egen sida www.nordicaphotography.com är tillsammans med Instagram det som genererar mest jobb för oss.

VAD KAN DU GE FÖR UPPMANING ELLER TIPS TILL ANDRA FOTOGRAFER OCH INFLUENCERS PÅ INSTAGRAM?
Fokusera på en grej och gör den jävligt bra.

TACK SÅ MYCKET FÖR ATT DU VILLE VARA MED JAKOB!

Joacim Lundin
joacimlundin@gmail.com

Skapare av Instaview, en plattform för att porträttera svenskar på Instagram.

No Comments

Post A Comment